20 april 2012

Een feestje... espresso chocolade cupcake

Koffie & Chocolade... gecombineerd in één... een espresso chocolade cupcake. Mijn oog viel gelijk op dit recept van een Zweedse dame. Dit moest ik uitproberen. Zag er zoooo lekker uit. Nu zijn er wel ontelbaar veel cupcake recepten en ik blijf ze uitproberen. Een goede cupcake is luchtig en een beetje smeuïg tegelijk. Er zijn hier al heel wat varianten in de prullenbak verdwenen. Maar ik geef niet op. Altijd opzoek naar de beste cupcake recepten. En een goede chocolade variant daar ben ik altijd wel voor in...

Toen ik het recept las ging ik even twijfelen... het begon al met dl bloem i.p.v. cups of gram aanduiding. Nu blijken de zweden ook hun vaste bestanddelen in dl aan te geven. In dit geval de bloem, suiker en cacao poeder. Zo ook de espresso en... karnemelk?! Dat was even een twijfelmoment, wordt dit een prullenbak variant of niet. Ga het toch proberen. Ben ook wel een beetje nieuwsgierig geworden door de samenstelling van het receptuur. Karnemelk wordt meestal toegevoegd aan een muffin beslag maar je ziet het niet vaak bij cupcakes... laat staan een chocolade variant.

Het beslag was mooi luchtig en rees tot een prachtige cupcake in de oven. Stortte niet in na het bakken en is mooi luchtig en smeuïg tegelijk. En het ruikt zalig. Bij het eten van alleen de cupcake zonder crème had ik het gevoel dat ik e.v.. wel wat stukjes chocolade aan toegevoegd mochten worden. Het heeft de geur en smaak van chocolade en espresso maar ook niet te sterk.

Maar de prachtige toef espresso chocolade crème maakte het geheel af. Goddelijk! Heb in tijden niet zo'n heerlijke chocolade cupcake gegeten al zeg ik het zelf. Normaal hou ik niet van te veel crème maar in dit geval.... Dus kan ik jullie deze niet onthouden, het recept is omgerekend in gramsaanduiding. Ben je nu echt geen keukenprins of prinses... deze kan je vanaf vandaag ook bestellen!

stijlvolle groet,
Nienke

Recept espresso chocolade cupcakes:
papieren cupcake vormpjes
75 gram ongezouten boter
1/2 theelepel vanille extract
250 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
50 gram cacao poeder
250 gram suiker
1 ei (L)
1,5 dl karnemelk
1 dl espresso koffie

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. En vul je cupcake bakpan met papieren cupcake vormpjes. Smelt de boter, voeg de vanille toe aan de gesmolten boter roer het om en laat het geheel afkoelen. Zeef vervolgens de bloem, bakpoeder, cacao en suiker in een grote kom. (het beste is altijd de bloem 2x te zeven). Mix in een andere kom het ei rustig met de karnemelk. Schenk de koffie bij de boter en roer het om. Voeg nu beide vloeibare mengsels toe aan kom met bloem-mengsel. Mix het geheel tot een mooi beslag. en verdeel het beslag over de cupcake vormpjes. Vul ieder vormpje voor 2/3 met beslag. Bak de cupcakes 18-20 minuten. Prik met een satéprikker in een cupcake om te testen of deze gaar is. Blijft de satéprikker droog dan zijn de cupcakes gereed. Laat de cupcakes 15 minuten in de bakpan afkoelen en zet ze vervolgens op de taartrek. Zodra de cupcakes helemaal zijn afgekoeld kunnen ze gedecoreerd worden met espresso chocolade crème.

Recept espresso chocolade crème
200 gram pure chocolade
300 gram zachte boter
225 gram poeder suiker
75 gram cacao poeder
2 theelepels espresso koffie
1/2 theelepel vanille aroma

Smelt de chocolade au bain marie, roer het om net zo lang totdat alle chocolade is gesmolten en laat het vervolgens afkoelen. Sla de boter met een mixer wit en luchtig. Voeg langzaam de poedersuiker en cacao poeder toe. Mix het geheel totdat alle suiker en cacao poeder is opgenomen. Voeg vervolgens de espresso koffie, de (afgekoelde maar wel vloeibare) chocolade en vanille aroma toe. Mix het geheel totdat het soepel en 'fluffy' is.




Geen opmerkingen :

Een reactie posten